مقدمه:
نقشه راه در ماتیار، در واقع یک برنامهریزی شفاف و منظم است که به طور دقیق مسیر آموزشی کودکان را در طول ترم ترسیم میکند. در این ماتیار، والدین میتوانند با حضور در جلسات، روند برگزاری کلاسها را از نزدیک مشاهده کرده و با اهداف و روشهای آموزشی مربیان آشنا شوند. این فرآیند نه تنها ارتباطی مؤثر میان مربیان و والدین ایجاد میکند، بلکه به والدین این امکان را میدهد که نقش فعالتری در مسیر رشد و تربیتی فرزندان خود ایفا کنند. نکته مهم در این برنامهها این است که مادران به جای کودکان در فعالیتها شرکت میکنند تا با روند کلاسها و جزئیات آموزشی به طور عمیقتری آشنا شوند.
گروه کلوپ
در این گروه، دو مدعو ویژه حضور داشتند که هر کدام برنامههای آموزشی متفاوتی را اجرا کردند:
کلاس نمایش خلاق:
در این بخش، مربی نمایش خلاق فعالیتهایی را ترتیب داد که به مشارکت مادران نیاز داشت. در ابتدای کلاس، کتاب داستانی خوانده شد و سپس از مادران خواسته شد تا درباره احساساتشان صحبت کنند. این بخش بر درک عواطف و احساسات از طریق نمایش و مشارکت در بازیهای گروهی تأکید داشت. مربی همچنین روشهایی را برای بروز و مدیریت عواطف از طریق بازی به مادران آموزش داد، تا این مفاهیم را در تعامل با کودکان خود به کار بگیرند.
کلاس چوب، کاغذ، قیچی:
موضوع این کلاس «کشتی و قایق» بود. در این فعالیت، گروه اول به صورت گروهی یک قایق بزرگ ساختند، در حالی که گروه دوم به صورت فردی پروژههای خود را تکمیل کردند. هدف این کلاس، نشان دادن اهمیت کار تیمی و خلاقیت در طراحی با ابزارهای سادهای چون چوب، کاغذ و قیچی بود. مادران به عنوان شرکتکنندگان اصلی، این فعالیتها را تجربه کردند تا درک بهتری از روند یادگیری کودکان پیدا کنند.
گروه پیشدبستانی یک
در گروه پیشدبستانی یک، سه فعالیت ویژه برای مادران طراحی شده بود تا آنها را در روند آموزشی و فعالیتهای روزانه کودکان مشارکت دهد:
کلاس نجاری:
در این بخش، مربی نجاری در ابتدا مادران را در جریان روند اجرایی کلاس قرار داد و توضیح داد که چگونه میتوانند کودکان را در ساخت سازههای چوبی همراهی کنند. سپس از مادران خواسته شد تا قطعات چوبی را سمباده بزنند و یک اتصال کوچک چوبی را ایجاد کنند. این فعالیت نه تنها فرصتی برای یادگیری مهارتهای دستی بود، بلکه به تقویت صبر و تمرکز نیز کمک میکرد.
کلاس کاوشگران (بازی با نور و سایه):
این کلاس بر تقویت خلاقیت و حس کنجکاوی کودکان متمرکز بود. مادران به کمک تلقهای رنگی روی دیوار طرحهایی با نور و سایه ایجاد کردند و این تجربه را به عنوان نمونهای از بازیهای حسی و بصری با کودکان خود به اشتراک گذاشتند. این بازی ساده اما جالب، دنیایی از شگفتیهای بصری را برای کودکان ایجاد میکند و به آنها نشان میدهد که چگونه میتوان از ابزارهای ساده برای خلق آثار هنری استفاده کرد.
کلاس دوخت و دوز:
در این کلاس، مادران به کمک الیاف مصنوعی و پارچه، جورابها و برگهای پاییزی را دوختند. هر مادر دور تا دور کار خود را با ظرافت پر کرد و در پایان، دوخت را تکمیل نمود. این فعالیت، مهارتهای دستی و دقت در انجام کارهای ظریف را تقویت کرد و در عین حال، احساس رضایت از خلق یک اثر هنری را برای شرکتکنندگان به ارمغان آورد.
گروه پیشدبستانی دو
در گروه پیشدبستانی دو، چهار فعالیت مختلف برای مادران در نظر گرفته شده بود:
پانتومیم:
در این بخش، مادران در جایگاه کودکان قرار گرفته و به بازی پانتومیم پرداختند. این بازی، علاوه بر ایجاد لحظات شاد و مفرح، مهارتهای غیرکلامی و قدرت تخیل را در آنها تقویت میکرد. از این طریق، مربیان سعی داشتند به مادران نشان دهند که چگونه میتوان از طریق بازیهای حرکتی و نمایشی، قدرت تخیل کودکان را پرورش داد.
کلاس آغاز:
این کلاس با تمرکز بر شعرخوانی به ویژه اشعار حافظ طراحی شده است. مادران در این جلسه، با قرائت و تفسیر اشعار به شیوهای خلاقانه آشنا شدند. هدف از این بخش، آشنایی با سبکهای شعرخوانی و ایجاد ارتباط عمیقتر با فرهنگ و ادب فارسی است، تا از این طریق بتوانند این آموزهها را به کودکان خود منتقل کنند.
کلاس کیف پول (بحث حساب و کتاب):
در این بخش، به مادران آموزش داده شد که چگونه مفاهیم پایهای حساب و کتاب را از طریق بازیهای ساده و سرگرمکننده به کودکان منتقل کنند. استفاده از کیف پول به عنوان یک ابزار آموزشی، راهی بود برای آشنا کردن کودکان با مفهوم مدیریت پول و انجام محاسبات ساده.
تزیین کیک :
در این بخش، مادران به جای پختن کیک، کیک یزدیها را با خلاقیت خود تزیین کردند. این فعالیت هم فرصتی برای تعامل بیشتر میان مادران فراهم آورد و هم به آنها نشان داد که چگونه میتوان از کارهای ساده و روزمره برای ایجاد لحظات آموزشی و هنری بهره برد.
این فعالیت، هم فرصتی برای تعامل بیشتر میان مادران فراهم آورد و هم به آنها نشان داد که چگونه میتوان از کارهای ساده و روزمره برای آموزش کودکان استفاده کرد.
در پایان این رویداد، نمایشگاه دستاوردهای کودکان برگزار شد که شامل سازههای نجاری و نقاشیهای آنها بود. این نمایشگاه فرصتی بود تا تلاشها و دستاوردهای کودکان به نمایش گذاشته شود و والدین از پیشرفت فرزندانشان مطلع شوند.
نتیجهگیری:
نقشه راه پاییز ۱۴۰۳ ماتیار، با رویکردی مبتنی بر مشارکت فعال والدین، سعی دارد مسیر یادگیری کودکان را هموارتر و غنیتر کند. حضور و همراهی مادران در این برنامهها، به آنها کمک میکند تا ارتباط عمیقتری با روند رشد و یادگیری فرزندانشان برقرار کنند و با درک دقیقتری از این مسیر، نقش مؤثرتری در تربیت فرزندشان ایفا کنند.
بدون دیدگاه