مقدمه

در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، گروه پیش‌دبستانی دو ماتیار جشن ویژه‌ای را تحت عنوان «جشن مداد» برگزار کرد. این جشن نه تنها شروعی برای آشنایی کودکان با ابزار نوشتن بود، بلکه فرصتی برای آشنایی با تاریخچه و اهمیت نوشتن در تمدن بشری فراهم کرد. این جشن، که در راستای ارتقاء مهارت‌های شناختی و خلاقیت کودکان برگزار شد، به گونه‌ای طراحی شده بود که برای بچه‌ها جذاب و آموزنده باشد.

تاریخچه مداد و نوشتن

نوشتن یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر در تاریخ است. مداد، که در ابتدا از زغال چوب ساخته می‌شد، طی زمان‌های مختلف دستخوش تغییراتی شد تا در نهایت به شکل امروزی خود درآمد. در گذشته‌های دور، برای نوشتن از ابزارهایی مانند قلم و جوهر استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و آزمایش‌های علمی بر روی زغال و کربن، مداد به عنوان یک ابزار نوشتاری به دنیا معرفی شد. مداد ابتدایی که از زغال ساخته می‌شد، به مرور با استفاده از گرافیت و مواد دیگر به شکل کنونی‌اش رسید.

آغاز جشن مداد

در جشن مداد پیش‌دبستانی دو ماتیار، کودکان در قالب بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی به آشنایی با تاریخچه مداد و نحوه استفاده صحیح از آن پرداختند. این جشن به‌طور خاص به بررسی مراحل مختلف نوشتن و تحول آن از ابتدایی‌ترین ابزارها تا امروز پرداخته و برای کودکان فرصت شناخت این روند را فراهم کرد.

تجربه‌های تاریخی

یکی از بخش‌های جالب و ویژه جشن مداد، این بود که کودکان ماتیاری ما تجربه استفاده از ابزارهای نوشتاری تاریخی را نیز داشتند. بچه‌ها با استفاده از پر و جوهر نوشتند و حس نوشتن با قلم‌های قدیمی را تجربه کردند. علاوه بر آن، برای آشنایی بیشتر با تاریخ نوشتار، از زغال نیز به عنوان ابزار نوشتاری استفاده کردند تا فرایند تحول از زغال به مداد و سپس جوهر را از نزدیک لمس کنند. این تجربه‌ها به کودکان کمک کرد تا علاوه بر آشنایی با نحوه‌ی صحیح نوشتن، با چگونگی پیشرفت و تکامل ابزارهای نوشتاری در طول تاریخ نیز آشنا شوند.

آموزش در کنار بازی

در کنار آشنایی با تاریخچه و انواع مداد، این جشن فرصتی شد تا کودکان پیش‌دبستانی دو، اولین تجربه‌های خود را در استفاده صحیح از مداد به دست آورند. آنها یاد گرفتند چگونه مداد را به درستی در دست بگیرند و از آن برای نوشتن و طراحی استفاده کنند. این تجربه نه تنها به رشد حرکات ظریف دست کمک می‌کند، بلکه به تقویت خلاقیت و تفکر تحلیلی کودکان نیز کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

جشن مداد پیش‌دبستانی دو ماتیار در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، گامی مهم در جهت ایجاد علاقه به نوشتن و آشنایی با تاریخچه ابزارهای نوشتاری بود. این جشن به کودکان فرصتی داد تا با ابزار نوشتن آشنا شوند و نخستین گام‌های خود را در دنیای نوشتاری بردارند. استفاده از ابزارهای نوشتاری مختلف همچون پر، جوهر و زغال نیز به غنای این تجربه افزود و باعث شد تا کودکان درک عمیق‌تری از تاریخچه نوشتن پیدا کنند. امیدواریم که این شروع، به آنها انگیزه بدهد تا در آینده نه تنها نوشتن را به عنوان یک مهارت، بلکه به عنوان یک زبان برای ابراز خلاقیت و تفکر درونی خود بشناسند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید