تربیت اصیل چیست؟
چون بکاری در زمین اصل کار
تا بروید هر یکی را صد هزار
تربیت اصیل بیانیه محوری آموزش و تربیت در مجموعه سلاله است. در تربیت اصیل به آموزههای نیاکان و بزرگان تاریخ ایران زمین مینگریم و با افتخار، ارزندهترین آموزههای تربیتی را از گنجینه حکمت ایرانی، از لابهلای پندنامهها و شاهنامهها و گلستانها و قابوسنامهها و مثنویمعنوی استخراج کرده، غبار بی تفاوتی و از خودبیگانگی را از نگاه غالب حاکم بر آنها کنار زده و راهبردهای تربیتی متناسب با مختصات زمانه را از دل آنها بیرون میکشیم.
از سوی دیگر دانش روز و دستاوردهای علوم شناختی و روانشناسی و علوم تربیتی را به خدمت میگیریم، دادههای مهم علم جدید را به گنجینه داشتههایمان اضافه میکنیم و نهایتاً ایرانیترین برنامه تربیتی را متناسب با شرایط روز کودکانمان طرحریزی مینماییم و صد البته نیک میدانیم که مدلهای آموزشی و تربیتیِ رفتاری و شناختی و انسانگرای مرسوم در خیلی از نظامهای آموزشی سایر جوامع و ملل، لزوماً برای ما قابل الگوبرداری نیست.
ما بر آنیم تا با درنظر داشتن این رویکردها و توجه به فلسفههای پشت هر کدام، به آنها به دید نقد بنگریم و گروگان نگاههای تربیتیشان نشویم؛ خودمان را و میراث تربیتی بزرگانمان را باور کنیم و قدر بدانیم و با محور قراردادن آموزش و تربیت به سبک ایرانی و متناسب با فرهنگ خودمان، طرح نوینی از تربیتی اصیل ارائه نماییم.
در تربیت اصیل چهار رکن بنیادین را به عنوان زیربنای ساختمان تربیتیمان معرفی میکنیم و در پی آن به راهبردهایی خواهیم پرداخت که در اجرایی کردن اهداف این برنامه تربیتی در مراکز آموزشی و برنامههای تربیتی خانوادههای ایرانی میتواند راهگشا باشد.
ساختمان تربیت اصیل، بر چهار رکن بنیادی اصالت چالش، اصالت تجربه، اصالت فرهنگ و اصالت رابطه و همنشین و بر محوریت مسئولیتپذیری بنا شده است:
مسئولیت پذیری
- اصالت چالش:
دریای بی تلاطم، هیچ گاه دریانورد ورزیده تربیت نمی کند. چالش ها فرصتی برای حل مساله، تصمیم سازی، بروز خلاقیت و تقویت عزت نفس است.
اردو، روابط بین فردی و… - اصالت تجربه:
آنچه در واقع بستر یک یادگیری همه جانبه را فراهم می کند، تجربه کودک و درک واقعی و ملموس او از ابعاد مختلف زندگی است.
در همین بستر است که زیر ساخت های نگرشی، مهارتی بینشی در کودک شکل گرفته و نهادینه می گردد. - اصالت رابطه:
هم نشینان کودک در سال های اولیه زندگی اعم از خانواده، آشنایان، همسالان در این رویکرد برای ما حائز اهمیت است.
کودک با چه کسانی نشست و برخاست می کند و طعم زندگی را کنار چه کسانی می چشد. - اصالت فرهنگ:
رکن سوم تربیت اصیل، محوریت فرهنگ ایرانی و سنت ها، آداب و رسم و رسوم ملی مان می باشد.
می کوشیم که فلسفه پشت هر یک از آداب را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کنیم.
شرح برنامه آموزشی ماتیار
برنامه آموزشی و تربیتی مجموعه مهدکودک و پیش دبستانی ماتیار برای والدین و کودکان به شرح جدول زیر است:
توضیحات | زمان برگزاری | عناوین | بسته | |
آشنایی با حیطه های رشدی (ذهنی-شناختی، زبانی-کلامی، عاطفی-اجتماعی، جسمی-حرکتی، زیبایی شناسی، خود رهبری) منطبق بر گروه سنی | طول دوره | دانشی | ویژه کودکان | |
آشنایی با مهارت های ویژه هر گروه سنی(این مهارت ها بر اساس سند اهداف و پیوستار سلاله، شکل گرفته است) | طول دوره | مهارتی | ||
مهارت آمادگی تحصیلی برای ورود به اول دبستان | طول دوره | بینشی | ||
آغوش باز من برای اتفاق های جدید(منتظر برق چشمانم باشید) (این عنوان: شامل اردوو روز شگفت انگیز می باشد.) | طول دوره | کودک سرزنده | ||
|
| |||
کارگاه های دانش افزایی(آگاهی در مسیر رشدی کودکم منطبق بر گروه سنی و سرشت منحصر به فرد)، ارائه بسته های آموزشی | ۳ بار در طول دوره | دانشی | ویژه والدین | |
جلسات پرسش و پاسخ، نشست ها و دورهمی های والدانه | ۲ بار در ماه | مهارتی(والدگری) | ||
نگاهی به ارزش های تربیتی و پرورشی سلاله و هم سو شدن والدین و مجموعه | ۲ بار در طول دوره | بینشی | ||
برنامه های ویژه برای مادران، برنامه های ویژه برای پدران، جمع خانوادگی | هرکدام ۱ بار در طول دوره | والد سرزنده | ||
مسئولین آموزشی مجموعه، مدیران آموزشی مجموعه و مربی کودک | راهبری در طول دوره | |||
ارتباط مستمر با راهبری ماتیار |
باغبان باشیم.
بدون دیدگاه