هم‌زمان با اطمینان از انجام کار، مسؤولیت را آموزش دهید. مرتب‌کردن بعد از یک روز سرگرم‌کننده، احتمالاً در صدر فهرست “کارهایی که دوست ندارم انجام دهم” کودک پیش‌دبستانی شما باشد. اما کودک پیش‌دبستانی شما لازم است یاد بگیرد که چگونه اسباب‌بازی‌ها را مرتب و تمیز کند. نظم‌دادن به آشفتگی که خودشان درست کرده‌اند، بخش مهمی از رشد یک کودک است. این به کودکان پیش‌دبستانی کمک می‌کند تا احساس مسؤولیت کنند. درحالی‌که ممکن است مرتب‌کردن برای شما آسان‌تر باشد، اما این فقط یک راه‌حل کوتاه‌مدت است.
اینکه چگونه یک کودک جمع‌کردن و مرتب‌کردن را یاد می‌گیرد، زمینه را برای اینکه چگونه با بزرگ‌تر شدن آن را انجام دهد، فراهم می‌کند. اگر در این سن دائماً به دنبال فرزندتان باشید، او یاد می‌گیرد که همیشه انتظار این را داشته باشد که شما انجام دهید. و سپس، وقتی بزرگ‌‌تر می‌شوند، یا نمی‌دانند چگونه انجامش دهند و یا فکر نمی‌کنند این چیزی است که باید به آن توجه کنند، زیرا مادر و پدر همیشه این کار را انجام می‌دهند.

آموزش مرتب کردن اتاق به کودکان خردسال

نحوه آموزش تمیزکاری به کودکان

تمیز کردن، اگرچه لزوماً سرگرم‌کننده نیست، اما نباید یک کار طاقت‌فرسا باشد. در اینجا نحوه‌ی اجرای این کار آمده است:

  • کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. فقط نگویید “مرتب‌کردن”. برای یک کودک پیش‌دبستانی آسان است که در یک آشفتگی بزرگ غرق شود، اغلب به این دلیل که نمی‌داند از کجا شروع کند. در عوض، سعی کنید «اول ماشین‌هایتان را کنار بگذارید و سپس به سراغ کتاب‌ها بروید». با تقسیم کار به کارهای کوچک، یک کار به ظاهر بی‌پایان، قابل کنترل می‌شود.
  • به یاد داشته باشید، فرزند شما در کار نظافت و مرتب‌کردن تازه وارد است. مرتب‌کردن اسباب بازی‌ها چیزی نیست که آن‌ها ذاتاً بدانند چگونه انجام دهند. شما باید به آن‌ها آموزش دهید. توضیح دهید که چرا مرتب‌کردن ضروری است. برای شما واضح است، اما برای کودک پیش‌دبستانی شما، مرتب‌کردن چیزی بیش از کنارگذاشتن سرگرمی نیست. (و چه کسی دوست دارد این کار را انجام دهد؟)
  • توضیح دهید که اگر اسباب‌بازی‌ها به درستی کنار گذاشته نشوند، ممکن است شخصی به خود آسیب برساند، یا ممکن است قطعات آن گم شوند و دفعه‌ی بعد بازی با این اسباب‌بازی خاص چندان سرگرم‌کننده نخواهد بود. با کودکان خردسال، مهم است که ابتدا ارتباطی سازنده برقرار کنید.
  • فضای ذخیره‌سازی مناسب برای برای اسباب‌بازی‌های کودکان ایجاد کنید. برچسب‌های تصویری قابل جابه‌جایی را روی کشوها و سطل‌ها قرار دهید تا به کودکان‌ کمک کنید بفهمند جای هر چیز کجاست. از فرزندتان بخواهید تصاویری از آیتم‌های خاص (بلوک، پازل، بازی) را، بکشد یا از مجله جدا کند. زیر تصویر، نام مورد نظر را با دقت بنویسید. وقتی همه‌چیز جای درستی داشته باشد، جمع‌آوری آن‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود.
  • موسیقی پخش کنید. در حالی که در حال مرتب‌کردن است، موسیقی بگذارید. این کار باعث می‌شود کار سریع‌تر پیش برود و موسیقی سرزنده روحیه‌ی کودک شما را خوب نگه می‌دارد. یا آهنگ‌های خودتان را بداهه بخوانید. “این راهی است که ما بلوک‌ها را جمع می‌کنیم، بلوک‌ها را می‌چینیم، بلوک‌ها را برمی‌داریم. این راهی است که ما بلوک‌ها را جمع می‌کنیم، همان‌طور که اتاق شما را تمیز می‌کنیم!”
  • آن را به یک بازی تبدیل کنید. تایمر آشپزخانه را برای ۱۰ دقیقه تنظیم کنید و کودک پیش‌دبستانی خود را به چالش بکشید تا “رکورد بزند”. یا بپرسید، “آیا می‌توانید قبل از اینکه لباس عروسک را کنار بگذارم، این قطعات پازل را کنار بگذارید؟”
  • آن را “اصلاح ” نکنید. وقتی اتاق یا اتاق‌بازی فرزندتان در نهایت تمیز شد، کارهایی را که کامل نیستند دوباره انجام ندهید. ملحفه‌های تخت تا خورده؟ نیازی به صاف‌کردن آن‌ها نیست. مبلمان خانه‌ی عروسکی ناهماهنگ است؟ بیخیالش. تا زمانی که کار به درستی انجام شد، آن را رها کنید. یک کودک چهارساله هرگز به خوبی یک بزرگ‌سال مرتب نمی‌کند.
  • اگر کاری را که قبلاً برای تکمیل آن خیلی سخت کار کرده‌اند دوباره انجام دهید، ممکن است فرزند کوچک شما دفعه‌ی بعد تمایل چندانی به انجام کار نداشته باشد زیرا به هرحال آن را درست کرده‌اید. در این مورد، نتیجه‌ی نهایی به اندازه‌ی تلاش مهم نیست.
  • مطمئن شوید که به طور شفاهی از کودک خود به خاطر سختی کارش تعریف کنید. توجه آن‌ها را به زیبایی اتاق در حال حاضر جلب کنید و آنچه را که می‌بینید و انجام داده است را توصیف کنید. آن‌ها را تشویق کنید که به کاری که انجام داده‌اند افتخار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید