به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، تصمیم گرفتیم کتاب «مامانم را می‌خواهم» را به صورت صوتی و با صدای کودکان ماتیاری با هم بخوانیم. در این پروژه، هر کودک یک صفحه از این کتاب را با صدای خود بازگو کرد و به این ترتیب، کودکان توانستند دنیای داستان را از زبان خودشان روایت کنند. کتاب «مامانم را می‌خواهم» به موضوع دلتنگی، محبت و اهمیت جایگاه مادر در زندگی کودک پرداخته است. این داستان به طور عمیقی احساسات و روابط عاطفی کودک و مادر را نشان می‌دهد و به کودک کمک می‌کند تا مفاهیمی چون وابستگی، محبت و ارزش‌های خانوادگی را بهتر درک کند.
هدف اصلی این فعالیت، علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، افزایش دایره واژگان و تقویت مهارت‌های زبانی کودکان بود. به‌ویژه اینکه کودکان گروه کلوپ در ماتیار با این پروژه توانستند مهارت‌های بیان، تلفظ و فهم داستان را در حین مشارکت فعالانه در این فعالیت بهبود بخشند. همچنین، این فعالیت به کودکان فرصتی داد تا اعتماد به نفس خود را در بیان احساسات و افکارشان از طریق کلمات افزایش دهند و ارتباط بهتری با دنیای اطرافشان برقرار کنند.

اهداف کلی برنامه کتاب خوانی

  • تقویت مهارت‌های زبانی: افزایش دایره واژگان و توانایی بیان و تلفظ صحیح کلمات.
  • آشنایی با ارزش‌های انسانی: ارتقای درک کودک از مفاهیم مهم مانند محبت، دلتنگی و اهمیت مادر.
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی: تشویق کودکان به مشارکت در گروه‌های مشترک و بهبود توانایی‌های ارتباطی در تعاملات اجتماعی.
  • افزایش علاقه به کتابخوانی: ترغیب کودکان به خواندن و شنیدن کتاب‌ها به شکلی جذاب و خلاقانه.
  • این فعالیت نه تنها فرصتی برای یادگیری و رشد کودکان بود، بلکه فرصتی برای ایجاد ارتباط عاطفی عمیق‌تر بین کودکان و مادرانشان فراهم کرد.

 

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، در ماتیار تصمیم گرفتیم تا با همکاری فروشگاه کتاب، یک تجربه ویژه برای کودکان و خانواده‌ها فراهم کنیم. این فروشگاه به دلیل سابقه بیش از سی ساله در همکاری با شورای کتاب کودک و تسلط در زمینه کتاب‌های کودک، مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته و توانسته است بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب مناسب برای کودکان و خانواده‌ها ارائه دهد.
در روز اول، خانواده‌ها به فروشگاه آمدند و کتاب‌هایی برای کودکان خود انتخاب کردند. این فرصت به والدین داده شد تا با دقت بیشتری کتاب‌هایی متناسب با نیازهای آموزشی و سرگرمی فرزندانشان انتخاب کنند و در انتخاب منابع مناسب برای رشد ذهنی و عاطفی آنها مشارکت داشته باشند.
در روز دوم، نوبت به کودکان رسید. آنها به فروشگاه آمدند و خودشان کتاب‌های مورد علاقه‌شان را انتخاب کردند و حتی هزینه کتاب‌ها را خود پرداخت کردند. این تجربه به کودکان این امکان را داد که حس مسئولیت‌پذیری و استقلال را از طریق انتخاب و خرید کتاب تجربه کنند.
این رویدادها به‌طور ویژه‌ای به ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای آگاهی والدین و کودکان در زمینه اهمیت انتخاب کتاب‌های مناسب کمک کرد. همچنین، فرصتی برای تقویت رابطه میان والدین و کودکان و ایجاد لحظات مشترک در این فرآیند فراهم شد.

در ادامه هفته کتاب و کتابخوانی، گروهی از کودکان پیش دبستانی به کتابخانه مصطفی رحماندوست رفتند و پس از ثبت‌نام و عضویت در این کتابخانه، با دنیای پر رنگ و لعاب کتاب‌ها آشنا شدند. هدف اصلی این بازدید، ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و ایجاد انگیزه در کودکان برای علاقه‌مندی به مطالعه بود. در این بازدید، کودکان نه تنها با انواع کتاب‌ها آشنا شدند، بلکه فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی و بازی‌های تعلیمی برگزار شد که به تقویت مهارت‌های زبانی و خلاقیت آنها کمک کرد. این تجربه باعث شد تا کودکان اهمیت کتاب را در زندگی خود درک کنند و لذت مطالعه را در کنار هم تجربه کنند. هدف نهایی این برنامه، پرورش نسلی با ذهنی کنجکاو و علاقه‌مند به مطالعه و دانستن بیشتر است تا در آینده بتوانند به درک عمیق‌تری از دنیای پیرامون خود دست یابند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید