حیطه مهارت‌های اجتماعی

توانایی ابراز خود، اظهار حقوق و علایق

  • مشاهده و درک تاثیر سودمندی خود در گروه و اجتماع

  • توانایی شناساندن خصوصیات، علایق و افکار خود به جمع و بیان نیازهایش در ارتباط با دیگران

  • تشخیص و پذیرش تفاوت‌های بین خود و دیگران

  • شناخت و دفاع از حقوق خود در جمع

    انعطاف‌پذیری اجتماعی

  • سازگاری با محیط و اجتماع

  • انطباق با محیط و اجتماع

  • ضمن حفظ ارزش‌ها و اصول فردی

  • رعایت آداب اجتماعی

  • رعایت آداب معاشرت( سلام، خداحافظی، تشکر، عذرخواهی، اجازه‌گرفتن و…)

  • رعایت آداب حضور در اماکن عمومی( رعایت نوبت، رعایت حریم افراد و…)

  • به‌کارگیری رفتارها و هنجارهای متناسب با موقعیت‌های اجتماعی

    مهارت‌های انجام کار گروهی

  • درک اهمیت و اولویت کار گروهی بر کار فردی

  • توانایی کار، همکاری و همراهی در گروه( انعطاف‌پذیری و سازگاری با کار گروهی، پذیرش قوانین در گروه و…)

  • مهارت‌ تشخیص خصوصیات افراد در گروه

  • توانایی به اشتراک‌گذاری و مشارکت(ابزار، ایده و…)

  • داشتن احساس تعلق به گروه

    برقراری روابط دوستانه

  • مهارت دوست‌یابی و آغازگری در پیوندهای دوستی

  • استمرار و حفظ دوستی(توجه، حمایت و رسیدگی به دوستان)

  • شناخت موقعیت دوستی سالم از ناسالم

عصرمانی در مهدکودک ماتیار

حیطه جسمی حرکتی و خود مراقبتی( خودیاری)

توسعه توانایی‌های جسمی_حرکتی درشت و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها

  • حرکات پایه( کنترل و هماهنگی، تعادل و استواری)
  • آمادگی جسمانی
  • مهارت‌های پایه ورزشی

توسعه توانایی‌های جسمی حرکتی ظریف و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها

  • استواری، هماهنگی و کنترل عضلات
  • هماهنگی عصب و عضله
  • استفاده از ابزار

توسعه توانایی در حفظ سلامت و مهارت‌های خودیاری

  • مهارت‌های بهداشت فردی
  • مهارت‌های غذا خوردن به شکل مستقل و رعایت آداب و بهداشت آن
  • مهارت مراقبت از اعضای بدن
  • آشنایی با الگوی تغذیه سالم
  • آشنایی با رعایت نکات ایمنی هنگام انجام فعالیت‌ها و رعایت ایمنی در حوادث غیرمترقبه
  • آشنایی با مفهوم محافظت از حریم شخصی خود( حریم جسمی و جنسی)
  • آشنایی با رابطه‌ی سلامتی و محیط زیست
کوهنوردی کودکان پیش دبستانی ماتیار
کودک سه ساله

حیطه عواطف و هیجانات

مهارت خودآگاهی و توانایی مدیریت هیجانات خود

  • شناخت احساسات و هیجانات خود و نام‌گذاری آن‌ها
  • درک و پذیرفتن احساسات و هیجانات خود
  • مدیریت احساسات و هیجانات و تنظیم رفتار خود
  • داشتن عزت‌نفس( احساس ارزشمندی) و اعتمادبه‌نفس

مهارت دیگرآگاهی(شناخت دیگران)

  • شناخت احساسات و هیجانات دیگران
  • درک و پذیرفتن احساسات و هیجانات دیگران
  • کمک به مدیریت هیجانات دیگران و همدلی با آن‌ها
چرا روز معلم مهم است؟

حیطه ذهنی شناختی - فراشناختی

مهارت‌های ذهنی شناختی

  • حافظه( فعال، کوتاه مدت و بلند)
  • تخیل و خلاقیت
  • تفکر منطقی و استدلال
  • کنجکاوی و پرسشگری
  • استمرار و یادگیری
  • دقت و تمرکز
  • مفاهیم ریاضی
  • روش علمی( مشاهده، طبقه‌بندی و…)
  • زمان و توالی
  • دانش علمی
  • هوش فضایی
  • حل مسئله

مهارت‌های فراشناختی( مهارت‌های پیشرفته ذهنی_ شناختی)

  • آماده‌سازی، برنامه‌ریزی و سازماندهی یادگیری
  • نظارت و بازرسی بر عملکرد شخصی و نحوه یادگیری
  • خودتنظیمی و هدایت یادگیری خود
  • ارزیابی و بازتاب به خود
  • تفکر انتقادی
  • تفکر مراقبتی( مراقبانه)
توجه مثبت والدین

حیطه کلامی

مهارت‌های شنیداری و زبان دریافتی

  • ادراک شنیداری ساده( تمییز، حافظه، توالی و تمرکز شنیداری)
  • ادراک شنیداری پیچیده( ترکیب، تداعی، اکمال و درک شنیداری)
  • اگاهی واج‌شناسی

مهارت‌های گفتاری و زبان بیانی

  • مهارت‌های گفتاری ساده( گفت‌و‌شنود روزمره، تلفظ صحیح حروف و کلمات، تصویرخوانی و ساختارهای دستوری)
  • مهارت‌های گفتاری پیچیده( داستان‌گویی، گفتگوی نمایشی، کلمات و جملات موزون و مسجع)

آمادگی و درک و فهم خواندن

  • داشتن گنجینه واژگان متناسب سن
  • ادراک دیداری( تمییز، حافظه، توالی، تشخیص، اکمال، پایداری و روابط دیداری)
  • تداعی ارتباط شنوایی و بینایی
  • داشتن مهارت‌های مربوط به درک مطلب

مهارت‌های نوشتاری

  • مهارت هماهنگی چشم و دست(کسب آمادگی برای نوشتن)
  • مهارت نوشتن انواع متون( خلاصه نویسی، گزارش و…)

حیطه مدیریت، رهبری و اقتصادی

خودرهبری 

  • مهارت انجام کارهای شخصی به شکل مستقل (نظیر لباس پوشیدن و غیره) 
  • تصمیم گیری، انتخاب و پذیرش پیامدهای تصمیمات خود
  • مدیریت و خود نظم دهی برنامه‌های شخصی (مدیریت زمان، خوراک و غیره)
  • استقامت و پشت کار در انجام کارها و به اتمام رساندن امور 
  • بها دادن، پرورش و دنبال کردن ایده‌های شخصی 
  • ریسک‌پذیری 
  • خود تصحیحی در عملکردها 
  • توانایی تشخیص ویژگی‌ها، استعدادها و علایق فردی و پرورش آن‌ها 
  • تحمل شکست و ناکامی 

مدیریت و رهبری گروه 

  • برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف گروه
  • سازماندهی افراد و منابع برای اجرای برنامه‌ها 
  • انتخاب و گزینش افراد برای سمت‌های کاری (مهارت تفویض و تقسیم کار با دیگران) متناسب با توانایی‌ها و استعدادها 
  • هدایت و هماهنگ کردن افراد با یکدیگر 
  • گرفتن بازخورد و تهیه گزارش 
  • بودجه‌بندی مالی و زمانی 
  • مدیریت بحران 
  • مهارت متقاعد سازی و مذاکره

آشنایی با مفاهیم اقتصادی 

درک اصالت سرمایه و انواع سرمایه 

  • آشنایی با مفهوم و ارزش پول و مهارت تصمیم‌گیری‌های مالی (وام، بدهی، پس‌انداز، بودجه‌بندی، بانک، بیمه، شراکت و غیره)
  • آشنایی با مشاغل و حرفه‌های گوناگون و تجربه آن‌ها 
  • راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای خود و کارآفرینی 
  • آشنایی و درک مفهوم اهدا (انفاق) و قرض الحسنه 
  • آشنایی با روش‌های خرید و فروش و مهارت انجام آن‌ها (مزایده، مناقصه، تبادل پایاپای، بازاریابی و غیره)
حرف زدن کودکان

حیطه اخلاق و معنویت

اخلاق پایه 

  • انصاف 
  • احترام 
  • وجدان 
  • صبر و خویشتن‌داری 
  • راستگویی 
  • همدلی 
  • امانت‌داری 

فرااخلاقیات (مکارم اخلاقی) 

  • مهربانی 
  • مدارا 
  • بخشش و بخشودگی 
  • تواضع 
  • فداکاری 
  • صلح 
  • ایثار

هوش معنوی و خداباوری 

شکرگزاری 

  • به کارگیری تدابیر معنوی 
  • تفکر فرامادی یا روحانی 
  • امید و خوشبینی
پیمایش بهاری کودکان ماتیار در تهران

حیطه فناوری و پژوهش

مهارت در طراحی و نوآوری 

  • توانایی در تشخیص و فهم مسئله یا نیاز
  • توانایی در پرورش ایده و برقراری ارتباط بین ایده‌ها و رسیدن به ایده واحد 
  • کار کردن با ابزار، تجهیزات و مواد مختلف برای تولید محصول (تولیدی یا خدماتی) 
  • تعیین و اجرای فرایند ساخت 
  • ارزیابی فرایند و محصول نهایی

مهارت مواجهه با فن‌آوری‌های گوناگون و مکانیزم‌های آن‌ها

  • آشنایی با فناوریی‌های گوناگون و مهارت استفاده درست و ایمن از آن‌ها
  • کشف و شناخت مکانیزم موجود در فناوری‌های گوناگون
  • توانایی اصلاح و تعمیر مشکلات ساده و رایج فن‌آورانه
  • توانایی ارتقا و بهبود در سیستم‌ها و مکانیزم‌های فن‌آورانه
پیمایش بهاری کودکان در طبیعت
بازی در طبیعت برای کودکان

حیطه زیبایی شناسی

ارتباط با جهان از طریق هنر 
  • مشاهده هنری 
  • بیان احساسات از طریق هنر 
  • شناخت و بازنمایی جهان از طریق هنر 
  • اثرگذاری بر جهان از طریق هنر 
  • اطلاع رسانی و اندیشیدن از طریق هنر 
آشنایی با مبانی سواد هنری 
  • نقطه و خط
  • شکل و حجم 
  • جهت 
  • رنگ‌مایه (تم)
  • رنگ 
  • بافت 
  • مقیاس 
  • حرکت 
  • هارمونی 
  • ریتم
آشنایی با هنرهای هفتگانه 
  • موسیقی 
  • حرکات نمایشی 
  • هنرهای ترسیمی و تجسمی 
  • ادبیات 
  • هنرهای نمایشی 
  • عکاسی 
  • سینما 
نقد هنری 

درک و واکنش زیبایی شناسانه به آثار هنری

  • شناسایی گوناگونی و مشخصات آثار هنری 
  • واکنش انتقادی (بیان و تحلیل)

هویت ملی و جهانی

هویت ملی و دینی 

  • آشنایی با نمادهای ملی (پرچم، سرود ملی و نقشه ایران) و احترام به آن 
  • آشنایی و علاقه به میراث فرهنگی و تاریخی و حمایت از آن
  • آشنایی با تاریخ ایران و اسلام و شخصیت‌های آن و عبرت آموزی از آن‌ها (پیامبران دینی، بزرگان تاریخ، قهرمانان ملی، هنرمندان و غیره)
  • آشنایی با جغرافیای ملی_دینی 
  • علاقه به زبان فارسی و زبان رسمی کشور و آشنایی با گویش‌های مختلف و احترام به آن‌ها
  • آشنایی با میراث معنوی و مناسبت‌های مهم ایرانی، اسلامی و ملی 
  • آشنایی با فرهنگ اقوام ایرانی و احترام به ارزش‌ها و عقاید آن‌ها

هویت جهانی 

  • آشنایی و درک اشتراک ریشه همه انسان‌ها در مبدا و پذیرش همزیستی مشترک در یک زمین 
  • آشنایی با نحوه شکل‌گیری تمدن‌ها و سیر تاریخ 
  • آشنایی با جغرافیای ملل 
  • آشنایی با نماد و زبان کشورها و احترام به آن‌ها
  • آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی ملل و شخصیت‌های تاریخی و احترام به آن‌ها و عبرت آموزی از آن‌ها
  • آشنایی با میراث معنوی، مناسبت‌های کشورهای مختلف و مناسبت‌های جهانی و احترام به آن‌ها 
  • آشنایی با خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم آن‌ها 

آشنایی و تقویت هوش فرهنگی 

کسب دانش عمومی نسبت به سایر فرهنگ‌ها و تفاوت‌های فرهنگ خود با دیگران

  • درک و احترام گذاشتن به فرهنگ دیگران و مهارت همزیستی با آنان 
  • داشتن مهارت تعامل و واکنش مناسب به فرهنگ‌های مختلف ضمن حفظ فرهنگ بومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید